et_pb_section

Plynaři z GasNetu jezdí na biometan. Emise sníží o 1 356 tun oxidu uhličitého

01. srpna 2021

Až 20 milionů kilometrů najezdí ročně vozy skupiny GasNet při kontrolách plynovodní sítě. Čtyřicet procent z nich využívá jako palivo stlačený zemní plyn (CNG), který je oproti benzínu nebo naftě výrazně ekologičtější. Spotřebu těchto vozů nyní postupně nahrazuje biometan (bioCNG), což ročně ušetří 1 356 tun emisí oxidu uhličitého.

GasNet dlouhodobě pracuje na snižování vlastní ekologické stopy. Patří sem i snižování emisí u aut, s jejichž pomocí zaměstnanci kontrolují plynovodní sítě o celkové délce 65 000 kilometrů. U 40 procent vozů využívá skupina jako palivo stlačený zemní plyn (CNG), který má oproti benzínu či naftě nižší emisní stopu i hospodárnější provoz. Ze CNG teď přechází plynaři z GasNetu na bioplyn (bioCNG), který se vyrábí z biologicky rozložitelného odpadu. Díky němu skupina ročně ušetří nejméně 1 356 tun emisí oxidu uhličitého.

„Jsme plynaři a plynu věříme. Biometan je společně s vodíkem nebo syntetickým metanem možnou budoucností našeho odvětví. Rozhodnutím přejít u našich aut ze stlačeného zemního plynu na biometan naplňujeme naši strategii, která stojí na odpovědném chování vůči životnímu prostředí, společnosti a na udržitelném podnikání,“ řekl Chief Financial Officer skupiny GasNet Thomas Merker.

Zelený plyn ze zbytků jídla či biologického odpadu

Biometan je zajímavý v tom, že lze k jeho výrobě využít zbytky z jídel, kafilerie, kejdy, kompostu či jiného biologického odpadu. Navíc má také značný ekologický přínos. Oproti dieselovému pohonu neprodukuje motor žádné rakovinotvorné částice a zdaleka tolik nezatěžuje životní prostředí. 

Využití biometanu ve vozech ale není jedinou aktivitou, kterou skupina GasNet s tímto plynem aktuálně podniká. Už více než rok vtláčí jako první v České republice biometan do své plynárenské sítě z bioplynové stanice v Rapotíně na severní Moravě.

Zástupci GasNetu zároveň předpokládají, že plyn najde brzy uplatnění i v dalších oblastech. Nejvíce se mluví o silniční nákladní dopravě nebo vytápění. Podle odhadů by mohl biometan do roku 2030 tvořit až 10 % celkového spotřebovaného plynu na českém území.

Poslední články

Bioplynová stanice EFG Rapotín BPS slaví čtyři roky výroby biometanu

Bioplynová stanice EFG Rapotín BPS slaví čtyři roky výroby biometanu

Uplynuly čtyři roky od spuštění výroby zeleného plynu v odpadářské bioplynové stanici EFG Rapotín BPS. Ta slaví od 24. října 2019 výročí instalace biometanové jednotky coby prvního zařízení v České republice, které začalo tento plyn vyrobený z biologicky...

ČLEN SKUPINY:

efg_logo